Een vreemde voor vijf maanden in jouw bed

13 apr

In 2012 gaat Marleen Schipper, student PABO, haar droom achterna. Ze gaat namelijk studeren in het buitenland. Na enige twijfel kiest zij voor het zonnige Spanje voor vijf maanden. Ze is meteen verliefd op het culinaire hoogtepunt van Spanje Almería.

Marleen woonde destijds op kamers in Zwolle, maar twee kamers betalen zag ze niet zitten.Ze wist zelf niet hoe ze dit moest aanpakken en meldde het op school. ‘Ik had alles al geregeld, behalve hetgeen waar mijn geld naar toe ging, namelijk mijn kamer,’ vertelt Marleen.Toen kwam haar begeleider met een mooi voorstel. ‘PABO studenten vanuit de hele wereld komen ook weleens naar Nederland om te gaan studeren. Ik kon bij mijn begeleider opgeven dat ik mijn kamer voor vijf maanden wilde onderverhuren. Studenten die nog geen woning hadden, konden de mijne dan onderverhuren.’
Uiteindelijk hebben zij Marleen gekoppeld aan een studente uit Oostenrijk. Helaas, was daarmee nog niet alles meteen geregeld.

Huisbaas
‘Mijn huisbaas was het er eerst niet mee eens, want je mag eigenlijk niet onderverhuren,’ vertelt Marleen. Maar de huisbaas had zelf ook zo zijn redenen om het wel te doen. ‘Hij wist niet zeker of hij mijn kamer gelijk weer kon verhuren, dus de kans was er dat er geen inkomsten van mijn kamer zouden zijn en daardoor is hij overstag gegaan.’ Tot grote blijdschap van Marleen. De huisbaas werd verzekerd van het feit dat het veilig was en dat Marleen het anders zelf zal oplossen. ‘Ik heb wel gelogen dat ik het meisje kende, maar dat was meer een leugentje om eigen bestwil,’ grapt Marleen terwijl ze een slokje van haar drankje neemt.

Soortgelijke situatie
Dat de studente uit Oostenrijk en Marleen meer gemeen hebben, daar kwam Marleen pas achter toen ze in Spanje was aangekomen. Ze heeft namelijk de eerste weken geslapen in een hostel, want ook zij had geen woning om voor vijf maanden in te verblijven. Ook voor Marleen kon de school in de verblijfplaats uitkomst bieden. ‘Op de Universiteit van Almería kreeg ik verschillende woningen te zien. Het lijkt dus erg op de situatie waarin het Oostenrijkse meisje zat. Alleen kon ik kiezen uit een woning en zij had geen keuze,’ weet Marleen mij te vertellen.

Contract en regels
‘Ik heb een contract opgesteld en ze moest mij driehonderd euro borg betalen,’ vertelt Marleen. Zo kon zij ervoor zorgen dat alles schoon blijft en als er iets kapot zou gaan, het ingehouden werd op haar borg.  ‘Toen ik terug kwam, miste ik alleen een glas. Er stonden juist spullen bij, zoals een onderzetter en een fleece kleedje!’

Voorzorgsmaatregelen
Dingen die de Oostenrijkse studente zelf in Nederland kon kopen, heeft Marleen weggehaald, zoals douche-gel. ‘Ik heb er rekening mee gehouden dat zij alleen met een koffer aankwam, dus er stond wel een bed, televisie en alles wat zij nodig heeft om te overleven die vijf maanden.’
Het feit dat ze haar leven leidde in haar kamer, was voor Marleen soms wel moeilijk.’Ik vond het raar dat zij voor vijf maanden in mijn bed sliep. Die heb ik toen ik terug kwam grondig schoon gemaakt,’ vertelt Marleen terwijl ze een vies gezicht trekt.

Als tip moet je, volgens Marleen, zorgvuldig gebruik maken van social media. ‘Ik kon haar en mijn kamer via Facebook toch stiekem in de gaten houden!’

Afbeelding

Marleen in Almería.

Plaats een reactie